×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
کتاب و کتاب خوانی

به نام نویسنده والاترین “کتاب”هستی

من یار مهربانم

کتاب یکی از مهم ترین خوراک ذهنی انسان هاست و تداوم حیات جامعه را تضمین میکند.کتاب بر آیند خرد جمعی یک ملت و مهمترین سند سازندگی جامعه است که در عین حال رسالت ارتقای دانش،آگاهی علم را در بطن خود به همراه دارد.

کشور عزیزمان ایران با تاریخ چند هزار ساله اش لحظات تلخ و شیرین زیادی در خورجین خاطرات خود دارد و انسان های زیادی بر روی این خاک پر گهر پا به عرصه وجود گذاشته ،مدتی زیسته اند و هر کدام در ((خرابی یا آبادانی)) آن نقش ایفا کرده اند،در حقیقت انسانها در ذات خود به دنبال جستجوی راهی برای ماندگاری هستند.

حال از میان کشاورزان،پادشاهان،کارگران،امیران،اربابان،ادیبان و غیره که حتی برای لحظاتی بر روی این خاک نفس کشیده اند امروز در خانه، اندیشه و قلب ما نام و یاد چه کسانی بیشتر نکرار می شود؟ امروز و در آن لحظاتی که بیشتر از همیشه”خودمان”هستیم و میخواهیم به وطن مان افتخار کنیم بیشتر از همه،نام چه کسانی را تکرار می کنیم،فردوسی،مولانا،سعدی،حافظ ابوعلی سینا،ابوریحان بیرونی،فارابی،محمد غزالی و؟

اکثر ما آدم ها وقتی صحبت ایران و ایرانی به میان می آید خواسته یا ناخواسته به بزرگان فرهنگ،هنر و اندیشه افتخار میکنیم اما هیچ کس منکر نقش سایر ارکان جامعه نیست ولی به قول شیخ اجل سعدی شیراز:

ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند                 تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری

همه این زحمات ، جانفشانی ها و سیاست ورزی ها برای حفظ و حراست ارزشها،اندیشه و فرهنگ این کشور بوده،هست و خواهد بود.تا آدم ها در فضایی امن به سمت آرامش توأم با سعادت گام بردارند.

بزرگی را گفتند:تو برای تربیت فرزندانت چه کرده ای؟

جواب داد:هیچ کار!

پرسیدند:مگر می شود؟

پاسخ داد:من در تربیت خود کوشیدم تا الگوی خوبی برای فرزندانم باشم.فرزندان،راستی گفتار و درستی رفتار پدر و مادر را می بینند نه امر و نهی های بیهوده که خود عمل نمی کنند.حال با توجه به اینکه اکثر پدران و مادران به اهمیت کتاب و کتاب خوانی واقفند و با توجه به دلسوز بودنشان نسبت به فرزندانشان همچنین شرایط امروز علم و تکنولوژی که دوران کنترل و محافظت به صورت محدودیت مکانی را از اولیاء سلب کرده راهی جز تقویت فکر و اندیشه فرزندان خصوصا توسط والدین باقی نگذاشته است و آن هم بحث جدی مطالعه،کتاب و وتوسعه کتاب خوانی است.این امکان ندارد که چنین موضوعی توسط فرزندان جدی گرفته شود مگر آنکه خود و پدر و مادر با رفتارشان الگوی مناسبی برای فرزندانشان باشند.کتاب بهترین دوست انسانهاست،با آن بیشتر مأنوس شویم و دایمأ بر سفره اندیشه مان میهمانش نمائیم.

هیچ گناهی بزرگتر از جهل و هیچ فضیلتی برتر از دانایی نیست.

سید محمود رزمگیر

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان صومعه سرا

 

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.