×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024

غرق در تنوع محصولات محلی هستی که مردی با مهربانی پلاستیک بدستت می دهد و می گوید :هرچه می خواهی و از هرنوع انتخاب کن.
دست های پینه بسته و انگشت های درشتش خود نشان از سال ها تجربه و تلاش دارد .
با ایوب هم صحبت می شوم می گوید: بیش از ۵۰سال است که کشاورزی می کند و کشاورزی را عشق می داند و دگر هیچ . او  از کشاورزان موفق منطقه محسوب می شود و تلاش و همتش زبانزد عام و خاص شده است
راز موفقیت کشاورزی را نگاه چند بعدی به این مقوله با استفاده از کشاورزی تلفیقی می داند و می گوید: باید به خاک عشق بورزی تا از یک تخم برخیزد هفتاد تخم وگرنه سال هاست کشاورزی تک بعدی و تک محصولی حاصلی جز فرسایش عمر کشاورز ندارد .
او که خود بیش از ۳۰ هکتار باغ صنوبر را اجاره کرده است می گوید : در بین درختان باغ صنوبر تا دوساله شود می توان محصولاتی چون کدو، هندوانه، خربزه و خیار  کشت و بهره برداری کرد و این یعنی از زمین بهترین استفاده را ضمن حفظ منابع آبی و محیط زیست کرده ای و به آن احترام گذاشته ای .

کشت تلفیقی برای باغدار و کشاورز سود اقتصادی دارد
ایوب شفقی با اشاره به اینکه کشاورزی که می خواهد سود کند باید صبر داشته باشد اظهار داشت: در طرح زراعت تلفیقی، کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از حاصل زراعت درختان و محصول باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد پس انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی بدنبال دارد .

 در طرح زراعت تلفیقی، کشاورز به طور مداوم و به قولی یک در میان از حاصل زراعت درختان و محصول باغ خود در فصول مختلف سال استفاده و بهره می گیرد پس انجام درست این طرح برای باغدار صرفه و سود اقتصادی زیادی بدنبال دارد .

وی می گوید: از نظر کارشناسان جهاد کشاورزی برای پیشبرد اهدافم و جلوگیری از ضرر های احتمالی بهره می گیرم تا نکات و شیوه های جدید کشاورزی وافزایش محصول در سطح زیر کشت داشته باشم .
ایوب می گوید: باتوجه به نظر کارشناسان ترویج جهاد کشاورزی چند سال است که کشت کدوحلوایی بهتر از هندوانه جواب داده است زیرا کدو بخاطر ماندگاری بالاتر و هم کاهش و مدیریت مصرف آب بسیار باصرفه تر است .

وی با اشاره به اینکه بسیار از جوانان فارغ التحصیل دانشگاه ها در زمینه کشاورزی آموزش های تئوری دیده اند افزود: این آموزش ها دردی از مشکلات کشاورزی درمان نمی کند و فقط بر تعداد بیکاران کشور افزوده می شود .
وی یکی از مشکلات عمده کشاورزان را نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات محلی عنوان می کند و می گوید : برای بسیاری از کشاورزان نگهداری محصولات در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد از این رو چوب حراج به محصولات خود می زنند .

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات از مشکلات عمده کشاورزان است . برای بسیاری از کشاورزان نگهداری محصولات در سردخانه صرفه اقتصادی ندارد از این رو چوب حراج به محصولات خود می زنند.

تهمتن یکی دیگر از کشاورزان روستای اسپند است که کشت تلفیقی محصولات را انتخاب کرده است می گوید : در کنار کشت ۲ هکتار شالیزار برنج و داشتن چند راس دام در میان درختان صنوبر کشت تلفیقی ، همچون ، هندوانه ، کدو ، هویچ و سیر خیار را انجام می دهم تا اگر در محصولی مثل برنج دچار ضرر شوم در محصول دیگر با سود آن بتوانم ضرر را تاحد زیادی جبران کنم .

رضایی کشاورز دیگر روستای چکور است که می گوید: تنوع کاشت محصولات مختلف موجب می شود در همه ماه ها فصل سال محصولی برای فروش داشته باشیم از خیار و کدو گرفته تا پیاز محلی و راتون برنج ،اما چقدر خوب است کمی جوانان منطقه به خود باور داشته باشند و بتوانند از ظرفیت های خدادادی منطقه بهترین استفاده را داشته باشند .

کشت تلفیقی محصولات کشاورزی گامی در راستای جهش تولید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان صومعه سرا در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : کشت تلفیقی محصولات کشاورزی می تواند گامی در راستای تحقق شعار جهش تولید باشد .
احمد پادیاب با اشاره به اینکه برداشت محصولات باغی در این شهرستان به اوج خود رسیده است اظهار داشت: برداشت خربزه محلی (اسپند) هندوانه و کدو وخیار در یک هزار و ۲۰۰ هکتار از باغات شهرستان از هفته گذشته آغاز شده است .
وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۷۰کشاورز در این شهرستان مشغول کشت تلفیقی هستند افزود: این کشاورزان امسال در ۲۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی خود خربزه و در ۵۰۰ هکتار هندوانه و در بیش از ۳۰۰هکتار کدو ۲۰۰هکتار خیار کشت کرده اند.
وی قطب تولید این محصولات تلفیقی را روستاهای اسپند ، فَتمه سَر ، کُلِسَر، قاضدِه و چِکُوَر عنوان و خاطرنشان کرد: کشاورزان صومعه سرا بطور متوسط از هر هکتار ۱۵تن محصولات تلفیقی مذکور بصورت برداشت می کنند .

به گزارش ایرنا ، لازمه رسیدن به توسعه آن هم در بخش کشاورزی استفاده از ظرفیت های موجود است که شیوه کشاورزی بصورت تلفیقی می تواند ، اقتصادی‌ترین و در عین حال سودمندترین نحوه استفاده از پتانسیل های موجود در منطقه باشد وبرای اینکه این امرسریع تر محقق گردد می طلبد حمایت های مسوولان از این کشاورزان که صبر ایوبی برای به ثمر نشستن تولیدات خود دارند بیشتر گردد تا با توسعه کشاورزی و حل مشکل صنایع تبدیلی تضمینی برای جهش تولید باشد .

منبع خبر : ایرنا

  1. دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در سایت منتشر خواهد شد.
  2. پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  3. از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  4. لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  5. لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.